Alma Reville

SONY DSCAlma Reville urodziła się 14 sierpnia 1899 roku w Nottingham w Anglii.

Kiedy miała 16 lat, zaczęła pracę w London Film Company w Twickenham Studios, nieopodal domu rodzinnego. Szybko została sprawną montażystką. Swoją pracę uważała za sztukę. Publikowała także teksty na ten temat. Doceniono ją i angażowano jako kierowniczkę planu i drugiego reżysera. Gdyby nie była kobietą, jej kariera rozwijałaby się szybciej. Całkowicie oddała się kręceniu filmów.

Alma poznała Alfreda Hitchcocka w Londynie w anglo-amerykańskim studio na Islington. Był od niej starszy tylko o jeden dzień. Miała wtedy większe doświadczenie w branży filmowej niż on. Przez pierwsze dwa lata mijali się na planie. Po zamknięciu studia, Alfred dostał posadę jako zastępca reżysera nowego filmu. Współpracę w montażu zaproponował Almie. Czekał na kontakt do momentu, w którym będzie ją przewyższał w hierarchii zawodowej. Nakręcili pierwszy film, potem kolejne, także w Niemczech, gdzie podglądali jak tworzy się niemy film bez tablic z tekstem wyjaśniającym akcję oraz jak wykorzystywać technikę ruchomej kamery. Wracając z Niemiec, Alma była już wierną asystentką Hitcha.

Alma pracowała także przy debiucie reżyserskim Hitchcocka, „Ogród rozkoszy”. Alfred był tak przerażony, że pytał ją o zdanie po każdym ujęciu. Już wtedy była jego „drugą parą oczu”. Film miał bardzo pochlebne recenzje. Kolejny film kręcili w Alpach. W drodze powrotnej, w Wigilię Bożego Narodzenia, Hitch oświadczył się Almie. Byli wtedy na statku, a ona cierpiała z powodu choroby morskiej.

W przeciwieństwie do Hitchcocka, Alma miała drobną chłopięcą figurę. Kostiumy zamawiała u krawca męskiego. Lubiła chodzić w spodniach, co nie było jeszcze zbyt powszechne. Anegdota, którą rozpowiadał Alfred mówiła, że uprawiali seks tylko raz, kiedy spłodzili ich córkę, Patrycję. Pobrali się 2 grudnia 1926 roku. W podróż poślubną wyjechali do St. Moritz. Podobno jeździli tam kiedy tylko mogli. W Anglii nakręcili 24 filmy. Ku radości Almy w 1939 wyjechali na stałe do Hollywood, gdzie zaczęła pracować przy filmach także jako scenarzystka.

Radość życia i wigor Almy równoważyły nerwowość Alfreda. Miała dobrą intuicję. Jej krytyczne uwagi na temat filmów i ludzi trafiały tylko do uszu męża, a on bardzo liczył się z jej zdaniem. Była pierwszą osobą, która nie tylko widziała ukończone dzieła, ale też wszystkie pomysły na filmy i sceny. I zawsze miała ostateczne zdanie. Hitchcock myślał głównie obrazami, umykało mu spójne budowanie charakterów postaci. Dzięki Almie, która miała zmysł narracyjny, jego filmy były spójne. Alma pracowała przy wszystkich filmach Hitchcocka, często nie będąc wymienioną w napisach końcowych. Lepiej radziła sobie z ludźmi i skutecznie rozwiązywała konflikty, co usprawniało ich pracę. Spełniała się w pełni w roli partnerki Hitchcocka. Jej ambicje wiązały się tylko z jego filmami.

W 1958 roku u Almy zdiagnozowano raka szyjki macicy. Rokowania nie były optymistyczne. Musiano przeprowadzić nowatorską i niebezpieczną wówczas operację. Hitchcock był przerażony. Był przy niej w szpitalu kiedy tylko mógł. Mawiał, że nie poradziłby sobie bez żony. Operacja na szczęście się udała. Alma drugi raz napędziła mu strachu 13 lat później, kiedy doznała zawału. Przebywali wtedy w Anglii, a ich osobisty lekarz uratował sytuację. Po drugim zawale, została unieruchomiona w domu. 78-letni mąż towarzyszył jej, gotował i dbał o nią.

W 1979 roku, na rok przed śmiercią, podczas odbierania nagrody za dorobek życia od American Film Institute, Alfred publicznie docenił Almę. Podziękował jej jako osobie, która zawsze go zachęcała, dodawała otuchy i pomagała we wszystkim. Nazwał ją producentem filmowym, scenarzystą, matką jego córki i najlepszą kucharką.

Alma i Alfred byli małżeństwem do końca jego życia, mimo jego trudnego charakteru i kontrowersyjnego stosunku do kobiet. Alma przeżyła go tylko o dwa lata, zmarła 6 lipca 1982 roku w Los Angeles.


Źródła:

http://www.imdb.com/name/nm0720904/bio?ref_=nm_ov_bio_sm#overview

„Alfred Hitchcock”; Peter Ackroyd; Wydawnictwo Zysk i S-ka; Poznań 2017; ISBN 978-83-65621-79-8

Zapisz

Reklamy